woensdag 20 december 2023

Omgeving Chiang Mai met de auto

Vandaag hadden we een sportieve en intensieve dag!

We hadden de auto voor 2 dagen gehuurd en vandaag wilden we ten zuiden van Chiang Mai de bergen in rijden, met als eerste stop een koffiebranderij waar Karim en Fleur ook al 2 keer waren geweest. Als we er geen goede verhalen over hadden gehoord, waren we hier nooit gestopt. Gelukkig hebben we dat wel gedaan, de plek was fantastisch en de koffie heerlijk!

Daarna reden we verder zonder echt te weten waarheen. Onderweg zagen we ineens een enorme witte 'tempel' op de top van een berg staan. We besloten daar even te gaan kijken. We kamen uit bij Wat Ban Pong, een tempel, en vanwaaruit kon je naar de 'White Pagoda' lopen.

De Wat Ban Pong staat onderaan een heuvel en is een normale tempel. De White Pagoda was op de heuvel gebouwd en daar moesten we met een trap naartoe lopen. Dat was wel een hele workout want het waren 928 traptreden en dat terwijl het 30 graden was!

De White Pagoda was geen boeddhistische tempel, het zag er ook heel anders uit dan de andere tempels die we gezien hebben want daar staat meestal een grote boeddha in het midden maar hier stond in het midden een grote stoepa, die zie je op de foto hieronder. Ook werden hier de koning en koningin van Thailand geëerd en niet een boeddha.

Na de lange klim èn afdaling waren we toe aan wat verkoeling dus besloten we om naar een waterval te gaan. Om daar te komen moesten we eerst een lange wandeling maken over een steile en rotsige zandweg. Het was nog steeds heel warm want sommige delen waren in de volle zon. We hadden wel een mooi uitzicht over de bergen en kleine dorpjes. De waterval hebben we helaas nooit gezien omdat het het droge seizoen is en er dus geen water stroomde... gelukkig was de wandeling wel heel mooi.

Het is hier heel normaal dat mensen vers fruit in een kraampje verkopen aan de weg. Op de heenweg hadden we de kraampjes al gezien en op de terugweg was het inmiddels al half drie en we hadden nog niet geluncht dus zijn we daar even gestopt. We hadden zin in watermeloen en de vrouw die ze verkocht had hem voor ons in stukken gegeten zodat we hem meteen op konden eten. We hebben dus met z'n drieën een hele watermeloen als lunch opgegeten!

We hadden het ook heel erg warm van gekregen en waren echt toe aan een duik dus toen zijn we naar de Grand Canyon gereden want die lag in de buurt. Daar hebben we heerlijk gezwommen en afgekoeld voordat we weer terug naar Chiang Mai reden om de auto weer in te leveren.

We hebben ons thuis weer even opgefrist en zijn toen weer bij het Reform Café gaan eten omdat het daar zo lekker is! Daarna hebben papa en ik nog even een lekkere banana, chocolate roti gehaald en nu gaan we lekker chillen en naar bed omdat onze benen moe zijn van al dat lopen. Morgen zijn we in de ochtend nog hier en daarna vliegen we naar het zuiden van Thailand, daar heb ik heel veel zin in want dan zitten we bij de zee!